Oktober 2021 

Pallas indleder samarbejde med sensor-virksomheden Alerto

Med det nye samarbejde udvider Pallas mulighederne for tryghedsskabende løsninger med det første eksempel på den nye Åben platform-strategi.

Pallas er stolte af at kunne introducere Alerto som ny samarbejdspartner. Alerto arbejder med sensorteknologi, der gør arbejdet i ældreplejen lettere for de ansatte og hverdagen tryggere for borgeren.

Bevægelsessensorerne indsamler data om borgeren på en helt ny måde, som giver plejepersonalet mere viden at arbejde ud fra, samtidig med at de fungerer som nødopkald, hvis borgeren f.eks. falder i badeværelset og ikke kan komme op igen uden at have sin nødkaldsknap på sig. Hvis ingen af sensorerne har set borgeren borgeren bevæge sig i f.eks. tre timer, vil Alerto sende besked til deres landsdækkende og døgnbemandede vagtcentral, der også er godkendt af Rigspolitiet.

Mikkel Møller (t.v.) og Lasse Holm fra Alerto (t.h.)

Sensorer bidrager med relevante observationer

Alertos bevægelsessensorer er trådløse med eget batteri (to års holdbarhed) og monteres med lethed på væg eller panel i borgerens hjem eller i borgerens stue på et plejehjem. I hjemmet placeres fire sensorer, én i stue, køkken, badeværelse og soveværelse. Dér vil de registrere borgerens bevægelser og dermed give plejepersonalet flere observationer at arbejde ud fra, når de ikke selv er fysisk til stede. Det kan være i forhold til nattesøvn eller hyppighed af toiletbesøg, og kan både være for udsatte ældre borgere eller hos patienter, der er på vej ind eller ud af et forløb på sygehuset. Sensorerne er nemlig lette at sætte op og tage ned, så de uden problemer kan flyttes fra én borger til en anden.

I hjemmet placeres fire af Alertos bevægelsessensorer, i soveværelse, stue, badeværelse og køkken.

Observationerne er integreret automatisk i Smart Centers Tidlig Opsporing ved at Alertos sensorer indsamler data om borgeren, hvorefter dataen gennemgår statistiske analyser, der viser ændringer hos borgeren over tid. Dertil kommer de enkeltstående observationer, som at borgeren f.eks. har været oppe flere gange i løbet af natten. Viser analyserne uregelmæssigheder, vil plejepersonalet kunne se det i Smart Center. 

Eksempler på observationer er:

  • afvigende søvnmønstre
  • ændret aktivitetsniveau
  • ændring i social aktivitet
  • ændring i typisk antal toiletbesøg
 
Med de konkrete oplysninger vil personalet få et supplement til deres egne observationer, der vil bidrage med vigtig viden så de kan udføre deres arbejde med udgangspunkt i så mange relevante observationer som muligt

Læge og CEO hos Alerto, Jørgen Holm

Reelle erfaringer førte til idéen om sensorer

Jørgen Holm, læge og CEO hos Alerto.

Alerto er en virksomhed startet af Jørgen og Lasse Holm, der er far og søn. Idéen til Alerto kom ud af Jørgens erfaringer som læge, hvor han i sin praksis har set mange skæbner, der kunne være endt anderledes, hvis de havde haft teknologien til rådighed.

Men Jørgen havde også en oplevelse i familien, der satte tingene i perspektiv: “Min onkel var alene i sit hjem og faldt, hvor han lå i 30 timer med et hoftebrud, før han blev fundet. Det fik mig virkelig til at tænke over, at vores hjem kan så meget i dag, for eksempel styre temperaturen. Så hvorfor skal boliger ikke også være med til at beskytte os, der bor i dem?”

Og faktisk har Alerto allerede erfaringer med, at borgere med sensorerne installeret i deres hjem føler sig tryggere, forklarer Lasse Holm: “Vi har hørt fra nogle ældre på Ærø, som har vores sensornødkald sat op, at de har oplevet, at de er blevet mere trygge, fordi de ved, at hjælpen kommer, hvis de falder og ikke kan komme op. Derfor er de også begyndt at turde gøre rent igen og er generelt blevet mere aktive, for de ved at Alerto vil sende bud efter hjælp, også selvom de ikke har nødkaldsknappen i nærheden. En havde sågar bedt om færre timer fra hjemmeplejen. Det er sundt og giver en højere livskvalitet.”

Samarbejde er første eksempel på ny Åben platform-strategi

Pallas kunne med det samme se relevansen i at tilbyde kommunerne Alertos teknologi integreret i Smart Center, fortæller Peter Biltsted, administrerende direktør hos Pallas: “Vi er i forvejen kendt for at lave brugervenlige indrapporteringsløsninger (f.eks. Roskildehjulet) og præsentere data i relevant form for personalet, samt integrere med omsorgssystemerne. Så samarbejdet med Alerto er for os en åbenlys styrkelse af vores nuværende tilbud.”

“Det er godt set af Pallas,” siger Lasse Holm, “at have en Åben platform-strategi, hvor vi hos Alerto kan være med til at tilføje værdi til omsorgssystemer i samarbejde med Pallas.”

Samarbejdet med Alerto er det første eksempel på vores nye strategi, hvor vi ønsker at gøre Smart Center til en åben platform for alle de gode idéer og løsninger som hjemme- og ældreplejen er interesserede i

Peter Biltsted CEO, Pallas

“På den måde,” fortsætter Biltsted, “vil vi kunne tilbyde kommunerne at skræddersy løsningerne efter deres ønsker, med udgangspunkt i Smart Center, samtidig med at alle de her innovative virksomheder og deres gode idéer vil få en lettere vej ud til borgerne, hvor de kan gøre en forskel. Samtidig kan vi også hjælpe virksomhederne og kommunerne med at integrere data i omsorgssystemerne, som vi allerede gør med vore “egne” data. Vi er derfor også meget interesserede i at høre fra andre virksomheder, der arbejder med gode idéer, som kan bidrage til en bedre og tryggere ældrepleje.”

Besøg os på Health & Rehab-messen

Pallas og Alerto vil i fællesskab være at finde på messen Health & Rehab Scandinavia, der afholdes i Bella Centeret, København, fra den 16. til den 18. november 2021.

Health & Rehab er den største fagmesse i Skandinavien inden for sundheds- og velfærdsteknologi, hjælpemidler, rehabilitering samt pleje- og hospitalsudstyr.

Så kom og sig hej, hvis du er nysgerrig efter at høre mere om vores samarbejde, løsninger og tilbud. Det er gratis at deltage.